Skip to content
This repository has been archived by the owner on May 16, 2023. It is now read-only.

Discussion about the app's efficiency | Diskussion über die Effizienz der App #150

Closed
Tho-Mat opened this issue Aug 11, 2020 · 130 comments
Closed
Labels
app a new functionality for both apps documentation Improvements or additions to documentation feature request A new feature proposal for the app mirrored-to-jira This item is also tracked internally in JIRA statistics Issues regarding the statistics feature

Comments

@Tho-Mat
Copy link

Tho-Mat commented Aug 11, 2020

Zahlen:

  1. ca. 20% der Bevölkerung haben sich die App heruntergeladen. (16 Mil/80 Mil)
  2. ca. 3-5% der Infizierten übermitteln dies aktuell mit der App. (281/6012)
  3. ca. 20% der angefragten TANs werden nicht genutzt. (800/1050)
  4. an ca. 2-3 Tage der maximalen Anzahl von 13 Tagen war die Risiko Ermittlung bei den Infizierten nicht aktiv. (ca. 20%)

Nimmt man alles zusammen ergibt sich, dass von 30.000 Infizierten statt 390.000 Schlüssel nur ca. 11.000 übermittelt wurden.

Damit liegt die aktuelle Nutzung der App bei ca. 2,8%.

Ich finde das sehr traurig und frage mich wo die Ursachen liegen und wie man dies ändern kann.

image


P.S. Da es nichts mit dem Code der CWA App zu tun hat, habe ich hier in Deutsch geschrieben.


Internal Tracking ID: EXPOSUREAPP-4916

@Tho-Mat Tho-Mat added the feature request A new feature proposal for the app label Aug 11, 2020
@Sundie1
Copy link

Sundie1 commented Aug 11, 2020

Warum nicht die Nutzer für die Übermittlung der Testergebnisse belohnen?
Nach Eintragung eines positiven Ergebnises könnte ein Amazon, hello fresh, edeka, rewe, lieferando Gutschein generiert werden. So könnte die Charantäne sogar noch angenehmer ausgehalten werden. Sozusagen eine Win-Win Situation für alle Seiten.

@ghost
Copy link

ghost commented Aug 12, 2020

Hello @Tho-Mat,

thank you for sharing your thoughts. I will leave this issue open that it can be discussed by the community. For the moment there is no feature request included in your description, therefore I won't be able to assign it to one of our responsible development teams.
Please share the sources of your statistics and I will take it into the discussion with one of our leads.

Thank you,
LMM

Corona-Warn-App Open Source Team

@ghost ghost added app a new functionality for both apps documentation Improvements or additions to documentation labels Aug 12, 2020
@Tho-Mat Tho-Mat changed the title Aktuelle Effizienz der App nur bei 2,8% Aktuelle Effizienz der App nur bei 3,1% Aug 12, 2020
@Tho-Mat
Copy link
Author

Tho-Mat commented Aug 12, 2020

@GPclips
Hier meine Auswertung:

Leider sind mir bei der Berechnung 2 logische Fehler unterlaufen, auf die ich erst bei Erstellung der Tabelle gekommen bin:

  1. Die RKI Werte der ersten Tage (nach App-Start) dürfen nicht mit 13 multipliziert werten. Sondern nur mit der Anzahl Tage seit App-Start.
  2. Es dürfen nur Tage berücksichtigt werden, die schon 13 Schlüssel haben können.
    Damit ändert sich die Effizienz geringfügig von 2,8% zu 3,1%.
    9151 übermittelte zu 292349 mögliche Schlüssel.

Auswertung Effizienz.xlsx

Die Werte ergeben sich aus:
https://github.com/Tho-Mat/corona-stuff/blob/master/%C3%BCberblick.xlsx

@gusowski1
Copy link

Eine statistische Analyse der täglichen Diagnoseschlüssel findet sich auch hier: https://micb25.github.io/dka/

@Tho-Mat
Copy link
Author

Tho-Mat commented Aug 13, 2020

Ich möchte noch einmal deutlich machen, dass es mir nicht um die Analyse der Schlüssel oder die App an sich geht.
Jede Analyse ist mit vielen Unsicherheiten behaftet und kann nur einen Trend aufzeigen.

Es geht mir darum, dass die App einfach zu wenig genutzt wird.
Bei 16Mil Downloads sollte man 15-20% Effizienz erwarten.

Aus meiner Sicht gibt es hier Handlungsbedarf Seitens der Regierung und Medien.

Mögliche Ursachen
-viele wollen die App aus diversen Gründen nicht installieren
-App Nutzung erhöht den Stromverbrauch
-App hatte zu Beginn einige Fehler
-Viele wissen nicht was die App macht
-In einigen Fällen scheint die App erst 1-2 Tage vor Übermittlung der Daten genutzt zu werden,
das legt nahe, dass diese Anwender sich erst bei Feststellung von Symptomen Gedanken über die App
machen

Natürlich sollte sichergestellt werden, dass die App ohne Zutun der Anwender einfach läuft.
Was leider auch nicht immer der Fall war. Aber hier war so weit ich das sehe nie die das Versenden und Empfangen
von Schlüsseln ein Problem sonder nur die Überprüfung des Risikos.

@daimpi
Copy link

daimpi commented Aug 14, 2020

One more data point to mention (via @micb25): To get from the number of downloads to the number of active users we might have to cut the number approximately in half: https://twitter.com/theochemiker/status/1293958645206659073

At least if we assume a similar pattern as we observe for the Swiss app: https://www.experimental.bfs.admin.ch/expstat/de/home/innovative-methoden/swisscovid-app-monitoring.html

Which would leave us currently with ~8.5m active users.

From this we would expect more like ~10% of positive tests entering CWA (which we're still underperforming by large margin though).

@micb25
Copy link

micb25 commented Aug 14, 2020

3. ca. 20% der angefragten TANs werden nicht genutzt. (800/1050)

Ein interessantes kleines Detail dazu:

Am Dienstag wurden 268 neue teleTANs berichtet laut RKI-Kennzahlen. Im selben Zeitraum wurden auf meinem Dashboard 267 Personen, die ihre Schlüssel teilten, geschätzt (Hinweis: die RKI-Woche geht bis Montag; Dienstag gibt es die Kennzahlen). Das Verhältnis von geschätzten Personen zu teleTANs beträgt diese Woche damit erstmalig nahezu 100%, in den Vorwochen lag dieses Verhältnis eher bei 80-85% (anders gesagt: 20% werden nicht genutzt).

Ich schlussfolgere daraus, dass es inzwischen signifikant mehr Meldungen via QR-Code gibt und bin auf die nächsten Zahlen gespannt. Sollte das Verhältnis dann über 100% liegen, wäre das ein sehr starkes Indiz für eine vermehrte Meldung via QR-Code. Die Notwendigkeit eines Hotlineanrufs, um eine teleTAN zu erfragen, mag ein weiterer Faktor für die bisherige geringe Effizienz sein.

@AdrianStuttgart1
Copy link

Warum nicht die Nutzer für die Übermittlung der Testergebnisse belohnen?
Nach Eintragung eines positiven Ergebnises könnte ein Amazon, hello fresh, edeka, rewe, lieferando Gutschein generiert werden. So könnte die Charantäne sogar noch angenehmer ausgehalten werden. Sozusagen eine Win-Win Situation für alle Seiten.

Wie wär's mit einem Gutschein für ein Bestattungsinstitut?

@AdrianStuttgart1
Copy link

Könnte zum Öffnen der App nicht eine Startverzweigung eingebaut werden: Positv getestet Ja/Nein. Den Zweig der Risikoermittlung braucht ein Infizierter ja nicht mehr. Dagegen spricht, dass ein positiv Getesteter auch keinen Sinn mehr sieht, die App für den eigenen Schutz überhaupt noch zu benutzen.

@AdrianStuttgart1
Copy link

Mit einer umfänglichen Infiziertenbegleitung bliebe die App im Bewusstsein und in Verwendung. Positv Getestete fragen sich zuallererst, an welche Stelle sie sich wenden sollen. Hier könnte die App durch eine Erweiterung Hilfestellung geben. Bei leichten Beschwerden dürfte die Telefonnummer des zuständigen Gesundheitsamtes wichtig sein. Was tun, wenn dort keiner ans Telefon geht? Wie als Single die Quarantäne managen? Bei schweren Beschwerden Notarzt anrufen. Jedenfalls haben auf einen Schlag Dinge Priorität, die das Einscannen des Testergebnisses in den Hintergrund rücken.

@Sundie1
Copy link

Sundie1 commented Aug 18, 2020

Aus diesem Grund bin ich für eine Belohnung des einscannens. Denn wird die quote schlagartig erhöht.

@AdrianStuttgart1
Copy link

Aus diesem Grund bin ich für eine Belohnung des einscannens. Denn wird die quote schlagartig erhöht.

Wunschdenken, politisch und ethisch zweifelhaft.

@ChristophBausch
Copy link

Warum wird die App denn nicht automatisch bei Testergebnissen upgedated? Gibt es denn hier Dataprivacy Bedenken? Sollte das verbindliche update nicht moeglich sein halte ich die Pandemillion als eine gute Idee. Die zu erwartende Effizienz beim Tracing sowie den geringeren Kosten von Quarantaene / Lockdown sind Grund genug Preise fuer erfolgreiches update zu vertailen. Kenne die Architektur und den Prozessflow nicht gut genug also hoffe auf nette Einfuehrung.

@cutec-chris
Copy link

Es wird meiner Meinung nach zuwenig getan, um menschen die App shcmackhaft zu machen. z.B. #138, ist eine Super Idee die scheinbar im 2 tage Rythmus neue Menschen haben. Und die echt das Potential hat die App weiter zu verbreiten, aber seitens SAP und Telekom hört man erstaunlich wenig in der Issue. Die wird ins interne Jira gespiegelt und dann dort weiter diskutiert statt vernünftig mit der Community zusammenzuarbeiten.

Beispiel, Kommunikation bei den Fehlern. jeder Messenger hat das Problem mit aggressiven Energiesparmaßnahmen von Telefonen. Und auch wenn das auf Technischem Weg nicht gut Lösbar ist, hätt man dem Nutzer ja ne Anleitung bauen können wie er die App für die Energiesparmaßnahmen blacklistet. Hat mich für Conversations tatsächlich 2h suchen gekostet rauszufinden wie das bei nem S7 geht. Aber bei der kohle die vom Bund an die Firmen fliesst, sollten da 50 MA Vollzeit dran arbeiten können.

Ich bin echt entäuscht wie da Geld verschleudert wird und man mit der Verabntwortung in einer Pandemie umgeht.
Zum schluss noch ein wenig positives: Es ist schön das zumindest hier loswerden zu können. Das die App OSS ist, ist ja mal nen Schritt der bei anderen Verwaltungsangelegenheiten auch seit 20 jahren überfällig ist.

@Ein-Tim
Copy link
Contributor

Ein-Tim commented Aug 21, 2020

Es wird meiner Meinung nach zuwenig getan, um menschen die App shcmackhaft zu machen. z.B. #138, ist eine Super Idee die scheinbar im 2 tage Rythmus neue Menschen haben. Und die echt das Potential hat die App weiter zu verbreiten, aber seitens SAP und Telekom hört man erstaunlich wenig in der Issue. Die wird ins interne Jira gespiegelt und dann dort weiter diskutiert statt vernünftig mit der Community zusammenzuarbeiten.

Ich glaube das Problem bei diesen Feature Requests ist immer noch die Deutsche Bürokratie.
Es funktioniert ja nicht einfach so das SAP & Telekom darüber entscheiden was in die App kommt und was nicht, das macht das RKI.
Somit müssten diese Sachen alle immer an das RKI herangetragen werden (von diesem dann vielleicht sogar noch ans Gesundheitsministerium) und so weiter.
Beide (sowohl RKI als auch Gesundheitsministerium) haben momentan auch noch viele andere Dinge (die mit Corona zusammenhängen) zu tun, deswegen werden solche Dinge höchstwahrscheinlich erstmal intern diskutiert, ein konkreter Vorschlag inkl. Umsetzung und Co. wird ausgearbeitet und erst dann wird das ans RKI weitergegeben.

Wo ich dir @cutec-chris aber Recht gebe, ist das es klarer für die GitHub Community werden muss was in den internet JIRA Issues diskutiert wird.
Dazu gibt es hier einen offenen Issue.

Beispiel, Kommunikation bei den Fehlern. jeder Messenger hat das Problem mit aggressiven Energiesparmaßnahmen von Telefonen. Und auch wenn das auf Technischem Weg nicht gut Lösbar ist, hätt man dem Nutzer ja ne Anleitung bauen können wie er die App für die Energiesparmaßnahmen blacklistet.

Hier bin ich anderer Meinung, es würde nur zu noch mehr Verunsicherung führen wenn Anleitungen herausgegeben würden, außerdem macht man sich zum Gespött ("50 Millionen und der Nutzer muss selber nachbessern")
Außerdem scheinen die Probleme ja größtenteils Technisch gelöst worden zu sein, oder nicht?

@thomasaugsten
Copy link
Member

thomasaugsten commented Aug 21, 2020

Danke für dein Feedback wir nehmen such die Vorschläge aus der Community ernst, aber diese App hat hohe Datenschutzvorgaben die es erschweren das persönliche Daten mit der App verknüpft werden damit die Akzeptanz der App nicht verringert werden. Die hier genannten Zahlen muss man auch im Verhältnis der Installationen und der kompatiblen Smartphones in Deutschland sehen

Wir haben auch mit Apple und Google eine Lösung (ohne Push Notification wie es die Messenger machen) erarbeitet die eine manuelle Einstellung von Seiten des Users für eine Hintergrundaktualisierung nicht mehr notwendig macht.

@alanrick
Copy link

alanrick commented Aug 21, 2020

Have I understood correctly that only 3% of Covid cases were entered into the CWA system and propagated to only 20% of the German population? Very disappointing 😢
But it implies that the focus should be on encouraging users to enter the results or encouraging laboratories to support CWA-compatible qrcodes.

I was recently tested and surprised at the crude way the results where accessed and presented so my biggest disappointment is that the health authorities are putting so little effort into supporting the labs and test-centers and lack of national coordination on this. IMHO a prerequisite for an effective CWA.

@thomasaugsten
Copy link
Member

Hi the number of 3% is an old number related to all citizens regardless if there using the app or has a compatible smartphone.
We are working together with the labs to get a 100% coverage but with the tests on airports and autobahnen their a lot of new labs which need a certain onboarding time.

@Tho-Mat
Copy link
Author

Tho-Mat commented Aug 21, 2020

The 3% is not the number of infected persons that report their infections via CWA.
At 20.08 ca. 1700 of ca 43000 infected persons report their infection via CWA.
But a lot of the CWA reporters do not report 13 keys. Some only report 1 or 2 keys.
This reduces the efficiency.
At 06.08 from ca. 395730 possible keys only 13009 were reported.
That leads to 3,3%

@cutec-chris
Copy link

Ich glaube das Problem bei diesen Feature Requests ist immer noch die Deutsche Bürokratie.
Es funktioniert ja nicht einfach so das SAP & Telekom darüber entscheiden was in die App kommt und was nicht, das macht das > RKI.

Das stimmt, da hab ich wohl den wichtigsten Player vergessen. Aber auch hier wäre Transparenz hilfreich. Warum nicht die Anforderung ans RKI und deren Reaktionen öffentlich ? Schliesslich wird das ganze auch aus Öffentlichen geldern finanziert.

Hier bin ich anderer Meinung, es würde nur zu noch mehr Verunsicherung führen wenn Anleitungen herausgegeben würden, > außerdem macht man sich zum Gespött ("50 Millionen und der Nutzer muss selber nachbessern")
Außerdem scheinen die Probleme ja größtenteils Technisch gelöst worden zu sein, oder nicht?

Das kann ich nicht nachvollziehen. Wenn auf einem 7 Jahre alten S7 das nicht mehr geupdatet wird, die Stromsparmaßnahmen für die App deaktiviert werden müssen find ich das dem Nutzer durchaus zu erklären. Das Problem ist mit einem einleitenden Satz verständlich zu machen. An anderer Stelle wird von jedem Hansel im Supermarkt erwartet zu wissen was E325 ist. Ich bin zwar auch hier nicht der selben Meinung wie gerichte und Verbraucherschutzministerien, aber wenn es (noch) keine Technische Lösung gibt kann man den benutzer durchaus vernünfig führen.

Ich hab mit das Wochenlang auf eminem S7 angeguckt und wusste von anderen Apps was Phase ist. Hab zufälligerweise mit nem Hotline Mitabeiter der für die CWA abgestellt ist beim klettern darüber gesprochen. Selbst da wusste man von nix. 2 Tage später haben die Medien das ganze breitgetreten. Das hat zu viel merh Verunsicherung geführt als Transparent darüber zu informieren (mindestens wenn die Leute schon an der Hotline gelandet sind...)

@Ein-Tim
Copy link
Contributor

Ein-Tim commented Aug 24, 2020

Das stimmt, da hab ich wohl den wichtigsten Player vergessen. Aber auch hier wäre Transparenz hilfreich. Warum nicht die Anforderung ans RKI und deren Reaktionen öffentlich ? Schliesslich wird das ganze auch aus Öffentlichen geldern finanziert.

Das wäre sicherlich gut, aber wenn diese Sachen ans RKI herangetragen werden und es sollte abgelehnt werden, wird das ja hier begründet.
Mehr Transparenz geht in Deutschland nicht 😉

Das kann ich nicht nachvollziehen. Wenn auf einem 7 Jahre alten S7 das nicht mehr geupdatet wird, die Stromsparmaßnahmen für die App deaktiviert werden müssen find ich das dem Nutzer durchaus zu erklären.

Ich gebe dir recht, vielleicht ist es in einigen Fällen Sinnvoll den Nutzern Erklärungen, etc. bereitzustellen, aber dann m.M.n nur für Probleme die nur durch den Nutzer gelöst werden können und nicht durch Updates, etc.

Ich hab mit das Wochenlang auf eminem S7 angeguckt und wusste von anderen Apps was Phase ist. Hab zufälligerweise mit nem Hotline Mitabeiter der für die CWA abgestellt ist beim klettern darüber gesprochen. Selbst da wusste man von nix. 2 Tage später haben die Medien das ganze breitgetreten. Das hat zu viel merh Verunsicherung geführt als Transparent darüber zu informieren (mindestens wenn die Leute schon an der Hotline gelandet sind...)

Dazu kann ich nicht mehr sagen als:
Ich gebe dir Recht, man hätte bei den Problemen mit der nicht erfolgreichen Hintergrundaktualisierung schneller und transparenter reagieren müssen.
Allerdings sind diese jetzt gelöst, ich hoffe SAP und Co. haben daraus gelernt und falls es nochmal zu so etwas kommen sollte (hoffentlich nicht) wird anders & schneller reagiert.

@alanrick
Copy link

alanrick commented Aug 26, 2020

Distribution of QRcodes
My Corona test was performed at the beginning of August and I've followed up with the lab to determine why it did not include a qr-code. It turns out that the effort is negligible (10C and OEGD forms), but the roll-out was very late. At the end off June the Kassenärztliche BundesVereinigung planned the availability of the 10C form for sometime in July. In addition there's a lag while the doctors order the new forms or their software is updated.

I wrote to my own doctor suggesting they use the new forms but this is not scalable. The laboratory I contacted in BW had escalated the matter as early as April but whoever is responsible (Ministerium?) appears to have reacted slowly, if at all.

Is the effectivity monitored? I'm sure it's now above 3.3%, but has it reached 10%?

@micb25
Copy link

micb25 commented Aug 26, 2020

Distribution of QRcodes
My Corona test was performed at the beginning of August and I've followed up with the lab to determine why it did not include a qr-code. It turns out that the effort is negligible (10C and OEGD forms), but the roll-out was very late. At the end off June the Kassenärztliche BundesVereinigung planned the availability of the 10C form for sometime in July. In addition there's a lag while the doctors order the new forms or their software is updated.

Regarding the QR codes: I really doubt that the diagnosis key upload via QR codes is working properly right now. My dashboard depicts the number of estimated people that shared their diagnosis key with the CWA server. But you can also see the number of issued teleTANs by the telephone hotline (reported by RKI once a week). By comparing these two numbers on a weekly basis, it seems like for the majority of the cases people upload their diagnosis keys via an issued teleTAN. Otherwise the estimated number people sharing their diagnosis key should be much higher as compared to the issued teleTANs.

@Ein-Tim
Copy link
Contributor

Ein-Tim commented Aug 26, 2020

@micb25
If you haven't done so yet, you could comment your assumption here 👍

@svengabr
Copy link
Member

@micb25
If you haven't done so yet, you could comment your assumption here 👍

I share the opinion of @Ein-Tim and the dashboard of @micb25 looks really interesting to me. The QR code issue is currently one of our number 1 priorities and we hope we can give an official update on this issue in corona-warn-app/cwa-documentation#400 soon.

Best regards,
SG

Corona-Warn-App Open Source Team

@jucktnich
Copy link

The other app can f.e. used on devices without support of cwa.

@jucktnich
Copy link

And the cwa can only be used to display the certificate afaik, but to validate you need another app.

@alanrick
Copy link

The other app can f.e. used on devices without support of cwa.

Most devices support the CWA. A paper certificate can be used for those that don't.

I'd be amazed if the other app has the goal of supporting all mobile phones.

@stweil
Copy link

stweil commented May 14, 2021

I run both CWA and the Corona Contact Tracing Germany app on my smartphone. Now that app shows a red alert for a contact some days ago. CWA still shows green – no critical contacts.

Should I be worried? Could it be that the official CWA misses critical contacts?

@jucktnich
Copy link

I think I found just another point: afaik the app is for the whole eu, and there are countries in the eu, not having a ENF app or are not able/willing to support the certificate in their app.

@dsarkar
Copy link
Member

dsarkar commented May 14, 2021

@stweil High or low risk contact?

@jucktnich
Copy link

@stweil Does the CWA have access to ENS?

@stweil
Copy link

stweil commented May 14, 2021

@stweil High or low risk contact?

High risk contact from Corona Contact Tracing Germany, no contact from CWA.

@stweil
Copy link

stweil commented May 14, 2021

@stweil Does the CWA have access to ENS?

Well, it claims to run normally and to trace contacts. And I see the CWA in Settings / Google. Therefore I assume yes, but how can I be sure? CWA did not show any contacts for many months now. It did show low risk contacts during the first few months after installation.

I tried to find a protocol from ENS but without success.

@jucktnich
Copy link

jucktnich commented May 14, 2021

@stweil I can only say it for iOS, but there only one app can access the ENF (the  equivalent to ENS).

@Ein-Tim
Copy link
Contributor

Ein-Tim commented May 14, 2021

@alanrick
Copy link

alanrick commented May 14, 2021

@alanrick The vaccination certificate is still planned to be integrated into version 2.3 AFAIK.

There will also be a separate app, the code can be found here: https://github.com/eu-digital-green-certificates

@Ein-Tim Yes. And I suppose the EU Wallet Apps are EU-wide and can't be influenced as they are not being paid for by the BMG. But I thought the App that is being tested in Altötting (Aka 5-blockchains App) is separate and funded by the same source as the CWA.

My issue is that if the Nature article extrapolates to the CWA (no reason it shouldn't) then a 1% update of the 5-blockchains App will lead to a potential-reduction of 2% of the CWA efficiency. That doesn't make sense to me.

@jucktnich
Copy link

@alanrick youre Link to nature is localhost

@ndegendogo
Copy link

@alanrick just a thought. Google/Apple have announced from the beginning that GAEN is not meant forever, but only during the pandemy. And if they consider the pandemy as over, they will stop to support GAEN.
cwa needs a special entitlement for usage of the GAEN. Without this entitlement cwa will just not start.
What happens, if suddenly Google/Apple decide now is the time, and revoke this entitlement?
Actually, I am glad that such an important document like the vaccination certificate is independent and not bound to a decision of large companies.

@alanrick
Copy link

@jucktnich Thanks. Corrected.
@ndegendogo

What happens, if suddenly Google/Apple decide now is the time, and revoke this entitlement?

Fair point. But they've proved to be outstandingly responsible companies in respect to GAEN. There will be ample warning before they switch it off. In any case they have to approve the greenpass apps in order for them to make it to their App stores so it's the same problem.

I'd prefer a braver more pragmatic approach to drive the CWA usage up first.

@jucktnich
Copy link

jucktnich commented May 14, 2021

If GAEN won't be supported anymore, CWA will stay usable, just exposure notification won't work.

@ndegendogo
Copy link

If gaben won't be supported anymore, CWA will stay usable, just exposure notification won't work.

@jucktnich this depends how hard or soft they stop to support GAEN.
Google has the GAEN integrated in their google play services. If one day they roll out a new version without GAEN, my guess is that cwa will crash as soon as it calls any GAEN function. But I am no expert for Android, this is just a guess.
Apple has the GAEN integrated in their iOS. Of course they can roll out a new iOS version, but they cannot force a user to upgrade. But instead, they can revoke the entitlement (and I guess in this case cwa will not even launch).
And of course, both companies could announce such steps before, and give cwa time to prepare ( = to release a version that does not link with GAEN and does not require this entitlement). Or they could just do it out of the blue.

@jucktnich
Copy link

If gaen is not available there's just an error message, which can be clicked away. On iOS idk, since there's no supported version without gaen.

@dsarkar
Copy link
Member

dsarkar commented Jul 15, 2021

related https://www.coronawarn.app/de/science/

@alanrick
Copy link

Looking forward to the next evaluation.
Vis-a-vis efficiency, it would really help to know how many users have the CWA up and running. E.g. Counting the number of exposure-check requests on the server and dividing this by the average number of checks made according to a survey question. This would be simple for surveyed users to answer.
Also of interest, how the count of exposure-check requests on the server has varied since the app was released.

E92D7CF2-63AF-46CC-90A0-A715F4FBF873

@alanrick
Copy link

I just cannot understand why there are still no statistics on the active usage of the CWA, as this is the single most important factor influencing its efficiency. And if there is no interest in the efficiency, then why bother developing it in the first place?

Here are recent results from a yougov survey about the UK App (NHS).

The UK App not fully comparable with the CWA. On the one hand there are compelling reasons for installing the UK app: It is the only App that can show that you have been vaccinated or are immune (aka health pass). On the other hand there are reasons against using it: it can send you into quarantine.

But on the whole the survey reflects typical behavior described elsewhere in these threads. E.g. -faking check-ins, protest de-installations, download-count versus usage.

The most alarming statistic from the UK study is that only 1 in 5 citizens are using it correctly. I'd welcome it if a CWA survey proved otherwise.

@ndegendogo
Copy link

@alanrick very interesting article.

And I fully agree that more (and more meaningful!) numbers on usage of German cwa would be extremely helpful to better understand (and improve!) its impact.

However, I am not sure if I agree with the conclusion of the British survey. Either the questions are a bit ambiguous and misleading, or the conclusions (at least in the article!) are wrong.

The German RKI recommendation to health workers using cwa is to turn Bluetooth off while they wear protective clothing, because the app doesn't know about the protection and would give false positives.
Of course I don't know if there is a similar recommendation in UK - but let's just assume.

Three answers to select:
a) I currently have Bluetooth or contact tracing on and always leave it on
b) I currently have Bluetooth or contact tracing on but have turned it off at certain times previously
c) I currently have Bluetooth or contact tracing off

So a health worker using the app would honestly answer b), right? How can they conclude that is not proper usage?
Also some people switch to flight mode or simular at night-time; for power saving, or because they don't want to be disturbed. Again: b). As long as they don't forget to activate it again next morning, I see no issue here.
And c) is only a variant of b), depending at which moment I am answering the survey. They just cannot infer that I never switch it on, if I have told them only that it is currently switched off.

@alanrick
Copy link

I made a mistake. The NHS Covid App does not show the vaccination status. So the principle reason for using it is for the Bluetooth warnings and for the venue checkin (and covid statistics maybe.)

@ndegendogo

The German RKI recommendation to health workers using cwa is to turn Bluetooth off while they wear protective clothing, because the app doesn't know about the protection and would give false positives.
Of course I don't know if there is a similar recommendation in UK -

In the UK it’s baked into the App. The UK app has a feature to let health workers deactivate contact tracing and they’re reminded to reactivate it after up to 12 hours.

Three answers to select:
a) I currently have Bluetooth or contact tracing on and always leave it on
b) I currently have Bluetooth or contact tracing on but have turned it off at certain times previously
c) I currently have Bluetooth or contact tracing off

So a health worker using the app would honestly answer b), right? How can they conclude that is not proper usage?

Right. But there aren’t that many health workers in the UK so most of the answers are not from that group.

1700 took part in the survey and at the end of the summary there’s a link to more detailed statistics including the text of the questions which makes it clear that they’re being asked about when they deceive by disabling Bluetooth/tracing (so that they can checkin to venues without being sent into quarantine later) and not the normal case of charging or flight mode while sleeping.

@larswmh
Copy link
Member

larswmh commented Jun 14, 2022

Closing this issue as the related internal ticket is set to completed.

@larswmh larswmh closed this as completed Jun 14, 2022
Sign up for free to subscribe to this conversation on GitHub. Already have an account? Sign in.
Labels
app a new functionality for both apps documentation Improvements or additions to documentation feature request A new feature proposal for the app mirrored-to-jira This item is also tracked internally in JIRA statistics Issues regarding the statistics feature
Projects
None yet
Development

No branches or pull requests